Het belang van een thuisgevoel

Het is van groot belang dat bewoners zich thuis voelen. Maar dat is niet altijd even gemakkelijk. Benieuwd wat jij kunt doen om bij te dragen aan het thuisgevoel? Als alle medewerkers zich inzetten voor gastvrijheid en het behoud van rust, is de kans groot dat cliënten zich op hun gemak en thuis voelen. Wij willen je graag helpen dit te bereiken door middel van effectieve communicatie tools.

Gastvrijheid en welkom zijn niet altijd vanzelfsprekend

Bewoners zijn in feite te gast, maar gedurende hectische dagen kan dit gevoel bij medewerkers naar de achtergrond zakken. Het is in de zorg een constante uitdaging om de balans te zoeken tussen vaktechnisch handelen en de wensen van de cliënt behartigen. Zo moet het zorgleefplan worden nageleefd, maar familieleden van de bewoners zijn het hier niet altijd mee eens.

Wanneer het medewerkers niet lukt om gastvrij te zijn, steekt een aantal typerende problemen de kop op. Bewoners en hun familie uiten klachten over allerlei zaken zoals het eten, de bezoektijden en de inrichting. Vooral familieleden uiten vaak ongenoegen tegen het moeten passen in de normen van de zorgorganisatie. Mogelijk heb je al geprobeerd de familie meer te betrekken, maar heeft dat nog niet het gewenste effect bereikt.

Wellicht herken je ook onderstaande situaties:

  • Bewoners voelen zich niet fijn en uiten klachten
  • Medewerkers oordelen over bewoners en behandelen hen niet als gast
  • De werkdruk neemt toe
  • Medewerkers nemen hun verantwoordelijkheid te weinig
  • Medewerkers zijn emotioneel en ontevreden over hun werk
  • Leidinggevenden moeten te vaak ingrijpen of bemiddelen

Hoe ziet het thuisgevoel eruit?

Door effectief te leren communiceren kunnen medewerkers drastisch bijdragen aan het thuisgevoel van bewoners. En dan ziet de wereld er ineens voor iedereen heel anders uit. Gasten voelen zich direct thuis bij je zorginstelling, het zorgleefplan wordt zonder issues uitgevoerd en menselijk contact krijgt de aandacht die het verdient. Deze tekenen zie je bij een gastvrije organisatie:

  • Rust in het team
  • Bewoners zijn blij met de organisatie
  • Familieleden werken samen met de organisatie, participeren en zijn dankbaar
  • Medewerkers zijn professioneel
  • Medewerkers zijn in staat zelf goed om te gaan met tegengestelde belangen

Wat kun jij doen?

Je wilt dat mensen zich welkom voelen binnen de zorg. Dat ze optimaal verwelkomd worden, maar dat het zorgleefplan tegelijkertijd bewaakt wordt. De sleutel tot succes ligt bij effectief communiceren. Want wanneer er geklaagd wordt over de inrichting, gaat het niet over het meubilair. Er ligt vrijwel altijd een communicatieprobleem ten grondslag aan de klachten. Wij kunnen je helpen om alle medewerkers in je zorgorganisatie te leren effectief te communiceren. Met bewoners en hun familie. Ook, of eigenlijk juist, wanneer een situatie van weerstand of tegengestelde belangen ontstaat.

Door je medewerkers onze training te bieden helpen we samen iedereen binnen je zorginstelling, zodat ieder mens er prettig kan leven en werken. Dit doen we door medewerkers de waarde in te laten zien van gastvrijheid en door concrete tips te bieden voor de praktijk. Medewerkers voelen zich serieus genomen en krijgen de communicatie tools die ze nodig hebben om met gastvrijheid aan de slag te gaan. Zo biedt jouw zorginstelling elke bewoner én medewerker een warm welkom.